During: AW 2018
Agency: Panagora
Client: Eir Scandinavia
My role: Art Director & Brand strategist
My deliverables: Brand Platform, Visual Identity (image concept/colors/materials/typography)
EIR Scandinavia är ett nytt etablerat skandinaviskt varumärke inom Orkla-koncernen som specialiserar sig på naturlig skönhet och välbefinnande. EIR vill inspirera kvinnor över hela världen genom sin online butik där du kan få information och inspiration om inre och yttre skönhet, hållbarhet och hur psykologi påverkar din hud. Målet är att hjälpa dig att bli din egen expert på din hud. En förtroende värdig destination som också säljer högkvalitativa naturliga skönhetsprodukter.
För att att introducera detta nya varumärke för världen och skilja EIR från konkurrenterna, har Panagora konceptualiserat en sömnlös shoppingupplevelse med ett unikt och tydligt varumärke uttryck och kurerat hudvårds innehåll.
"Vi vill att de ska säga att de älskar varumärket och att det här märket gör vardagen lite bättre på ett sätt" - Nina Skalstad | VD
Uppdraget: För att verkligen skilja EIR från sina konkurrenter och definiera vad varumärket står för identifierade Panagora behovet av att skapa en strategisk varumärkesplattform. Vi identifierade också behovet av en visuell identitet med element och riktlinjer som tillsammans kan skapa ett starkt och unikt uttryck med högt igenkännande och skapa konsekvens genom alla varumärkets kanaler.
Eftersom EIR är ett nytt varumärke började vi bygga ett designkoncept för att starta en blogg som i sin tur ska öka varumärkeskännedom, uppmuntra engagemang och driva trafik. Syftet med blogg konceptet är att utbilda kunderna i att en bra hy är liktydigt med att må bättre samt att uppmuntra människor att dela sina egna skönhets erfarenheter och råd.
Utöver blogg konceptet designade vi en webbshop och ett analysverktyg för att hjälpa användaren att hitta rätt produkter för sin egen hudtyp.
Besök Eir Scandinavia: https://www.eirscandinavia.com/